
Jon Anton Brekne
Fotograf
Telefonnummer: 92240999
E-post: jon.anton.brekne@nrk.no
Lang erfaring som konseptuerende drama og dokumentar-fotograf i NRK. Begynte sin karriere i ungdomsredaksjonen "U" i 1992. Jobbet med de fleste sjangre.
Sjangerkompetanse: Drama, Dokumentar, Musikkvideo og Thriller
Målgruppekompetanse: Barn, Ungdom og Voksen
Utvalgte prosjekter
Mammon1
Sjanger: Thriller Oppdragsgiver: NRK Drama Tid: 2014
Snøfall
NRK’s julekalender 2016
Sjanger: Drama Oppdragsgiver: NRK Super Tid: 2016
Trygdekontoret Valg Spessial
Sjanger: Dokumentar Oppdragsgiver: NRK Underholdning Tid: 2016
Referanser og anbefalinger
Hege Waagbø
Prosjektleder Super
"Jon Anton Brekne skapte et Snøfall som har etablert nye visuelle referanser. Han er utrolig kompetent innenfor faget sitt. Briljerer rent fototeknisk, men i tillegg er han også en veldig dyktig visuell historieforteller".
Eirik Ingstad Sandberg
Redaksjonssjef Satire
"Jeg har hatt den glede av å jobbe med Jon Anton ved flere anledninger. Han er en utrolig fleksibel og løsningsorientert fotograf, som alltid er lojal til prosjektet og alltid leverer prima vare. Jeg kjenner han både som dramafotograf, Uti vår hage 2, og som dokumentarfotograf, Trygdekontoret Valg Spessial med Thomas Seltzer. Jon Anton er kompromissløs på kvalitet, men har en god forståelse for hva som er kvalitet i ulike sjangre. Han jobber grundig når han leverer dramafoto i verdensklasse, og lett, smidig og raskt når han driver med observasjonsdokumentar".
Leon Mathisen
Regisør Promo
"Jeg har hatt det privilegiet å få arbeide sammen med Jon Anton i en årrekke, både i magasinprogrammer, på dokumentarer og profilfilmer for NRK. I tillegg til å være en av de beste filmfotografene jeg noensinne har jobbet med, er han en genuin kreativ kraft når det gjelder historiefortelling og dramaturgi. Der hvor andre kun vil etterstrebe flotte bilder, stiller han alltid viktige spørsmål om det vi skal lage, tjener filmfortellingen. Altså; han har fokus på helheten. Selvfølgelig kan han lyssette alt fra de minste rom til de største studioene. Han har en nennsom tilnærming til sitt fag, og han er svært behagelig og morsom å ha med seg "i krigen". Han respekterer den kollektive uttrykksformen det er å skape film til det fulle".